تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود
تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود
اخبار اپل

اپل به طور رسمی از آخرین نسخه سیستم عامل خود برای مک رونمایی کرد. این بار، اپل به کنوانسیون نام گذاری «مکان های کالیفرنیا» پایبند بود و از macOS Sequoia استفاده کرد. (بله، سکویا یک نوع درخت است، اما همچنین یک پارک ملی در شمال کالیفرنیا است.)

این سیستم عامل جدید که با نام macOS 15 نیز شناخته می شود، تعداد زیادی قابلیت جدید را روی دسک تاپ بسته بندی می کند، از جمله یک برنامه مدیریت رمز عبور، ابزارهای ویدئو کنفرانس، و به روزرسانی های سافاری، و همچنین تمام ویژگی هایی که با Apple Intelligence - سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی جدید این شرکت- همراه است. در زیر، همه این ویژگی های جدیدی را که در پاییز امسال در macOS Sequoia در دسترس قرار خواهند گرفت، بررسی می کنیم.

 

آیا مک شما سازگار است؟

MacOS Sequoia یا macOS 15 یک به روزرسانی رایگان برای رایانه های اپل شما است. اما برخی از ویژگی ها، مانند Apple Intelligence (تجربه استفاده از سیستم عامل جدید را با مک وی پی اس داشته باشید)، منحصر به مک های دارای تراشه سیلیکونی اپل سری M است. برای اینکه بفهمید کدام مدل مک دارید، روی نماد Apple در نوار منو در گوشه سمت چپ بالای صفحه نمایش خود کلیک کنید و روی About This Mac کلیک کنید. ما تمام مدل هایی را که می توانند macOS Sequoia را اجرا کنند در زیر فهرست کرده ایم.

• مک بوک ایر: 2020 به بعد

• مک بوک پرو: 2018 به بعد

• مک مینی: 2018 به بعد

• ای مک: 2019 به بعد

• ای مک پرو: 2017 به بعد

• مک پرو: 2019 به بعد

• مک استودیو: 2022 به بعد

MacOS Sequoia در حال حاضر فقط به عنوان نسخه بتای توسعه دهنده در دسترس است، اما نسخه بتا عمومی (که در آن همه می توانند ویژگی ها را امتحان کنند) در ماه جولای در دسترس خواهد بود.

 

ویژگی های جدید

در زیر، تمام ویژگی های اصلی MacOS 15 را در سرورهای مجازی مک بررسی می کنیم. برای فهرست کامل، به صفحه پیش نمایش رسمی اپل بروید.

 

آیفون میرورینگ

تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شودتمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود

گاهی اوقات آیفون شما در اتاق دیگر یا در کیف شما قرار دارد. برای لحظاتی که نیاز به استفاده از آن دارید، اما نمی خواهید از جای خود بلند شوید تا آن را پیدا کنید، می توانید آن را روی رایانه خود بکشید. به عنوان بخشی از ویژگی های اپل، iPhone Mirroring به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از Mac به صورت بی سیم به آیفون خود دسترسی داشته باشید و با آن تعامل داشته باشید.

هنگامی که این ویژگی فعال است، صفحه اصلی آیفون خود را خواهید دید. از آنجا، می توانید از صفحه کلید، ترک پد یا ماوس برای کشیدن و رها کردن محتوا (مانند عکس ها، ویدیوها و فایل ها) بین هر دو دستگاه استفاده کنید، هر یک از برنامه هایتان را باز کنید و از آن استفاده کنید و همچنین قادر به مشاهده و پاسخ به اعلان ها هستید. در حالی که همه این کارها را انجام می دهید، آیفون شما قفل می ماند. همچنین زمانی که آیفون شما در حالت Standby قرار دارد، کار می کند، این ویژگی از iOS 17 است که آیفون شما را در حین شارژ به یک صفحه نمایش هوشمند تبدیل می کند.

 

به روز رسانی سافاری

تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود

MacOS Sequoia چند ویژگی جدید را به سافاری در سرورهای مک ارائه می دهد. با نکات برجسته، سافاری از هوش ماشینی استفاده می کند تا اطلاعات مرتبط از صفحه وب مانند مسیرها، پیوندها، خلاصه ها و نظرات رستوران ها را به شما نشان دهد. اپل همچنین ریدر را دوباره طراحی کرد تا حواس پرتی را به حداقل برساند. علاوه بر نمای شیک تر از مقاله، خلاصه و فهرست مطالب (برای مقالات طولانی تر) را نیز مشاهده خواهید کرد. اگر صفحه وب شامل یک ویدیو باشد، ویوور آن را در خط مقدم قرار می دهد و در عین حال به شما امکان دسترسی به کنترل های پخش را می دهد (تصویر در تصویر).

 

ویندو تیلینگ

ویدئو: اپل

کسانی که همیشه تعداد زیادی پنجره مرورگر را به طور همزمان باز نگه می دارند، از ویژگی جدید Window Tiling که به سازماندهی آنها برای تجربه مشاهده بهتر کمک می کند، قدردانی خواهند کرد. وقتی پنجره ای را به لبه صفحه می کشید، سیستم عامل جدید به طور خودکار موقعیت تیل شده را روی صفحه نمایش شما پیشنهاد می کند. (مشابه اسنپ در ویندوز است.) سپس می توانید پنجره را در جای خود رها کنید، چندین پنجره را کنار هم بچینید، یا آنها را در هر یک از چهار گوشه قرار دهید تا فضا برای برنامه های بیشتر باز شود. برای سازماندهی سریعتر، می توانید از میانبرهای صفحه کلید و منو نیز استفاده کنید.

 

ابزارهای ویدئو کنفرانس

تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود

سال گذشته، اپل تعداد زیادی ابزار کنفرانس ویدئویی جدید با MacOS Sonoma از جمله Presenter Overlay، Reactions و ویژگی های مختلف برای وب کم داخلی مک اضافه کرد. امسال، این شرکت چند مورد دیگر را اضافه می کند. با برنامه هایی مانند FaceTime و Zoom، به یک قابلیت پیش نمایش ارائه دهنده جدید دسترسی خواهید داشت که به شما امکان می دهد قبل از اشتراک گذاری واقعی، آنچه را که می خواهید به اشتراک بگذارید، ببینید. در همین حال، ویژگی پس زمینه داخلی به شما امکان می دهد تصاویر پس زمینه سیستم، گرادینت های رنگی یا عکس های خود را به عنوان پس زمینه برای تماس های ویدیویی اعمال کنید. اپل می گوید این ویژگی در FaceTime و برنامه های شخص ثالث مانند Webex در دسترس خواهد بود. که در مک وی پی اس میتوانید با خرید سرور مجازی مک با قیمت خیلی خیلی مناسب تر از خرید مک تجربه نمایید.

 

برنامه رمزهای جدید

تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود

اگر هرگز Keychain را دوست نداشتید، اکنون گزینه بهتری دارید: macOS Sequoia با یک برنامه رمز عبور جدید ارائه می شود که به شما امکان می دهد به همه رمزهای عبور خود (شامل رمزهای Wi-Fi)، کلیدهای عبور و کدهای تأیید در یک مکان دسترسی داشته باشید. همه دستگاه های اپل شما را همگام نگه می دارد، روی دستگاه های ویندوز (با استفاده از برنامه iCloud برای ویندوز) نیز اجرا می شود، و از رمزگذاری سرتاسر پشتیبانی می کند.

 

موارد مربوط به پیام

تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود

چند ویژگی جدید Messages به macOS Sequoia می آیند—و به علاوه برای iOS 18 و iPadOS 18 نیز. شما می توانید متن های خود را در پیام ها با استفاده از روش های بولد، مورب، اندرلاین قالب بندی کنید. همچنین می توانید ایفکت های متحرک را به یک کلمه خاص در متن اضافه کنید. برای برخی از عبارات و کلمات، هنگام تایپ کردن، پیشنهادهایی را نیز خواهید دید. اپل Tapback های جدیدی را نیز اضافه کرد - به جای استفاده از قلب، شست بالا، شست پایین، علامت سؤال یا علامت تعجب، گزینه هایی برای استفاده از ایموجی و برچسب ها نیز مشاهده خواهید کرد. یکی دیگر از ویژگی های برجسته جدید این است که می توانید پیام های خود را از قبل برنامه ریزی کنید تا بعداً ارسال شوند. مک وی پی اس ارائه دهنده سرورهای مجازی مک در پلن های متفاوت با قیمتی مناسب است.

 

ویژگی های هوشمند اپل

تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود

علاوه بر ویژگی های فوق، این شرکت همچنین قابلیت های هوش مصنوعی جدیدی را که توسط Apple Intelligence ارائه می شود، - «سیستم هوش شخصی» آن که در MacOS Sequoia و همچنین iOS 18 و iPadOS 18 ساخته شده است اعلام کرد.

متأسفانه، Apple Intelligence در همه مک هایی که از macOS 15 پشتیبانی می کنند در دسترس نیست. برای بهره گیری از جدید بودن هوش مصنوعی به یک مک مجهز به چیپست M1 و جدیدتر نیاز دارید. و در حالی که برخی از ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی در پاییز امسال به صورت آزمایشی عرضه می شوند، برخی از ویژگی ها تا سال آینده در دسترس نخواهند بود. در زیر تمام ویژگی های اختصاصی Apple Intelligence همراه با macOS Sequoia آمده است.

 

ابزارهای نوشتن

ابزارهای جدید اپل می توانند به شما در نوشتن ایمیل کمک کنند. این سیستم همچنین می تواند ایمیلی را که شما نوشته اید دریافت کند و آن را بازنویسی کند.

اپل در حال معرفی ابزارهای نوشتن است که شامل چند ویژگی مختلف است که در Notes، Pages، Mail و برنامه های شخص ثالث کار می کند. بازنویسی وجود دارد، که به شما امکان می دهد از بین نسخه های مختلف آنچه نوشته اید بر اساس چندین آهنگ انتخاب کنید. تصحیح، که انتخاب کلمه، دستور زبان و ساختار جمله را بررسی می کند، در حالی که ویرایش هایی (همراه با توضیحات ویرایش ها) را با گزینه بررسی یا پذیرش سریع پیشنهاد می کند. و خلاصه، که مک به شما امکان می دهد متن را انتخاب کنید و آن را در یک پاراگراف، لیست، جدول یا نکات کلیدی خلاصه کنید.

 

Image Playground

تمام ویژگی هایی که به macos سکویا اضافه می شود

Image Playground تصاویر شاد را بر اساس سه سبک مختلف تولید می کند: تصویرسازی، طرح و انیمیشن. این به عنوان یک برنامه اختصاصی در دسترس است، اما می توانید از طریق پیام ها نیز به آن دسترسی داشته باشید. برای تولید یک تصویر، می توانید از مفاهیم موجود انتخاب کنید، توضیحی درباره آنچه به دنبال آن هستید تایپ کنید، یا عکسی از شخصی از کتابخانه عکس خود انتخاب کنید.

 

خاطرات خود را سفارشی کنید

اگر از طرفداران ویژگی Memories در برنامه Photos هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید آن را در سرورهای مجازی مک قابل تنظیم تر می کند. به جای اکتفا به نسخه خودکار، می توانید داستان های خاصی را که می خواهید با تایپ کردن توضیحات ایجاد کنید. از آنجا، اپل بهترین عکس ها و ویدیوهایی را انتخاب می کند که با توضیحات مطابقت دارند، یک خط داستانی بر اساس مضامین مرتبط با عکس ها ایجاد می کند و فیلمی با روایت خاص خود تولید می کند.

اپل همچنین ابزار جدید پاکسازی را معرفی کرد. مشابه پاک کن جادویی گوگل، Clean Up می تواند اشیاء ناخواسته را در پس زمینه عکس بدون تغییر موضوع شناسایی و حذف کند.

 

یادداشت های هوشمندتر

یادداشت ها اکنون مجهز به قابلیت رونویسی جلسات صوتی و همچنین خلاصه کردن یادداشت ها هستند. به این ترتیب، لازم نیست بر روی یادداشت برداری فیزیکی تمرکز کنید. و با ویژگی جدید یادداشت های ریاضی، می توانید معادله را تایپ کنید و آن را به طور خودکار در بدنه یادداشت حل کنید.

 

سیری بهتر

اپل بالاخره سیری را اصلاحات اساسی می کند. برای صحبت طبیعی تر، دوباره طراحی شده است، و توانایی درک متن در مکالمات به آن داده شده است. بنابراین به جای اینکه همیشه به سیری کمک کنید و آنچه را که در آخرین سؤال خود می پرسیدید به آن یادآوری کنید، سیری به سادگی موضوع گفتگو را به خاطر می آورد. این باعث می شود که مکالمات شخصی تر و آسان تر شوند.

همچنین می توانید با تایپ کردن درخواست هایتان به جای صحبت کردن، با سیری در سرور مک تعامل داشته باشید. این شرکت ChatGPT OpenAI (با استفاده از مدل GPT-4o) را در سیری نیز ادغام کرد. (این ابزار در Writing Tools نیز موجود است.) اگر سیری فکر می کند که ChatGPT می تواند به سؤالی که شما مطرح کرده اید پاسخ دهد، درخواست را به ربات چت OpenAI تحویل می دهد.

 

ویژگی های اضافی

• نقشه های اپل: با نقشه ها، به هزاران مسیر پیاده روی در تمام 63 پارک ملی در ایالات متحده دسترسی خواهید داشت که همه آنها را می توان بر اساس ارتفاع، طول و نوع مسیر فیلتر کرد. همچنین می توانید آنها را برای دسترسی به نقشه های خود ذخیره کنید، زمانی که در طبیعت بدون سیگنال داده هستید.

• برنامه ماشین حساب: اپل با افزودن ویژگی های جدید مانند امکان وارد کردن و ادامه مشاهده عبارات کامل (با مثلثات، پرانتز و چندین عملیات) قبل از فشار دادن برابر برای دیدن پاسخ نهایی، برنامه ماشین حساب خود را ارتقا می دهد. همچنین می توانید تاریخچه ای از محاسبات خود را مشاهده کنید.

• تقویم: در برنامه Calendar، می توانید رویدادها و وظایف را از برنامه Reminders مشاهده کنید. همچنین یک نمای ماه به روز شده وجود دارد که برای آسان تر دیدن همه قرار ملاقات های شما در یک نگاه - که همگی دارای کد رنگی هستند، وجود دارد.

• عکس ها: یک ویژگی جدید مجموعه ها در برنامه Photo به طور خودکار کتابخانه شما را بر اساس موضوعاتی از جمله سفرها، روزهای اخیر، و افراد و حیوانات خانگی سازماندهی می کند. با مجموعه های سنجاق شده، همچنین می توانید به سرعت به مجموعه ها و آلبوم های خاصی دسترسی داشته باشید.

• حالت بازی: این ویژگی ابتدا سال گذشته با MacOS Sonoma اعلام شد. با MacOS Sequoia، اپل حالت بازی را با نرخ فریم نرم تر و «ویژگی های پیشرفته مدیریت انرژی» بهبود بخشید تا عملکرد را در سراسر سرورهای مجازی مک خود افزایش دهد. همچنین با AirPods Pro (نسل دوم) از صدای فضایی شخصی پشتیبانی می کند و تأخیر صدا را کاهش می دهد.

Home App: اپل دسترسی مهمان را اضافه می کند که به شما امکان می دهد نحوه و زمان ورود افراد به خانه شما را مدیریت کنید. همچنین ویژگی جدیدی وجود دارد که نشان می دهد بر اساس نرخ های فعلی برق، چقدر برق مصرف می کنید و چقدر هزینه دارد.